Ray-Ban: Povijest najprodavanije marke
1936 – Rođen je Ray-Ban
Godine 1929. general MacCready zatražio je od Ray-Bana razvoj novog tipa naočala koje bi štitile oči vojnih pilota od odbljeska na velikim visinama i istodobno jamčile jasnoću vidnog polja.
Tvrtka se prihvatila izazova i uspješno razvila novi par naočala s lećama koje su mogle blokirati velik udio vidljive svjetlosti. Tako su rođene prve Ray-Banove sunčane naočale ANTI GLARE sa zelenim lećama. Prvi model dostupan široj javnosti predstavljen je 1936. Iako je imao plastični okvir, njegov bismo oblik i danas prepoznali kao klasične avijatorice.
1937 – Registracija žiga Ray-Ban
S obzirom da je naziv ANTI GLARE (“protiv odsjaja”) bio preopćenit i nije u dovoljnoj mjeri razlikovao nove naočale od konkurencije, godine 1937. registriran je žig marke Ray-Ban, a marka se javnosti predstavila novim modelom s metalnim okvirima.Ime Ray-Ban je odabrano kako bi se naglasilo da naočale mogu blokirati odsjaj i zaštititi oči od sunčevih zraka, a njegov prvi model, tada poznat pod nazivom Large Metal trenutačno je stekao slavu, kao i ime po kojem ga i danas poznajemo: Ray-Ban Aviator.
1938 – Rani modeli naočala Ray-Ban
Tijekom prvih nekoliko godina, marketing tvrtke Ray-Ban je nastojao naglasiti funkcionalni aspekt novih naočala, obraćajući se zaljubljenicima u sport i aktivnosti na otvorenom. Godine 1938. predstavljen je model Shooters, dostupan s dva tipa leća. To su bile zelene leće Ray-Ban Green te blijedožute Kalichrome, prikladne za uvjete smanjene vidljivosti zbog magle i izmaglice. Kratko nakon toga, na tržištu se pojavio treći revolucionarni model: Outdoorsman, koji se prvo zvao “Skeet Glass”, a bio je namijenjen posebnoj ciljnoj skupini poput lovaca i ribolovaca.
1939-1940
Naočale Ray-Ban postaju sve popularnije među pilotima i policajcima, kao i među lovcima, ribolovcima i drugim ljubiteljima aktivnosti na otvorenom. Hollywood je tek počeo utjecati na svijet mode.
Četrdesete
I Ray-Ban sudjeluje u ratu. Američki vojni piloti na svojim misijama zbog iznimno kvalitetnih leća nose upravo Ray-Ban. Zato se 1940-te pamte ne samo po razvoju novog tipa leća za komercijalnu uporabu, već i po iznimnim ulaganjima u istraživanja i razvoj za potrebe vojske. Sve je to dovelo do nastanka gradualnih zrcalnih leća, s posebnim slojem na gornjem dijelu leće za bolju zaštitu, koji nestaje na donjem dijelu kako bi pogled na instrumente i druge predmete bio što čišći.Pedesete
Dekadu 1950-ih su obilježile velike promjene, potaknute sve većom ulogom mode. Potrošači su, vjerojatno pod utjecajem filmske industrije, sunčane naočale počeli sve više doživljavati kao modni dodatak, a ne kao nešto što se nosi samo iz praktičnih razloga.
1951
Na temelju posebnog zahtjeva američke mornarice Ray-Ban je razvio novu sivu leću N-15.
1952
Te je godine Ray-Ban lansirao svoj novi model – Wayfarer. Poput brojnih drugih Ray-Banovih modela, i wayfarerice su imale jednostavan dizajn i bile su ugodne za nošenje. Predodređene da postanu klasik, odmah su privukle pozornost filmske industrije.1953
Razvijen je novi tip leće koji će zamijeniti N-15. Stvoren je novi klasik – G-15, siva leća koja propušta 15% vidljive svjetlosti i prikladna je za široku uporabu.
1957
Godine 1957. Ray-Ban lansira svoj četvrti model s metalnim okvirom – Caravan, koji uvodi četvrtastu leću kao alternativu već proslavljenom obliku leća kod modela Aviator.
1958
Ray-Banov katalog po prvi put uključuje dvije stranice plastičnih okvira za žene, donoseći širu ponudu proizvoda.
Te je godine lansiran Smart Set, model s “krilcima” u boji, pri čijoj su se izradi koristili novi motivi, boje, pa čak i perlice kako bi se stvorile maštovite naočale koje prate suvremenu modu.
Šezdesete
Dekada 1960-ih zabilježila je nevjerojatan skok u popularnosti sunčanih naočala. Ray-Ban je postao globalni lider, zahvaljujući prvenstveno svojoj usmjerenosti na kvalitetu i trajnost proizvoda, da bi potom te vrijednosti komunicirao i prema krajnjem korisniku. Osim toga, Ray-Ban je imao i znatno širu ponudu od svojih konkurenata. S otprilike 30 modela na početku desetljeća katalog se do 1969. proširio na 50 modela donoseći sunčane naočale za muškarce, žene i djecu, a ti su modeli jednako tako bili dostupni i u širokom rasponu cijena.1961
“Najistaknutije ime među sunčanim naočalama”. Ray-Ban godine 1961. poduzima važan korak i seli u Hollywood, na snimanje “Doručka kod Tiffanija” u kojem je Audrey Hepburn proslavila model Wayfarer. Te godine Ray-Ban svim kupcima svojih naočala počinje davati i zaštitne kutije od kože ili vinila. Svaki je proizvod imao svoj poseban tip kutije izrađene od vrhunskih materijala koji su zadovoljavali i muške i ženske ukuse.
Kupovina naočala se promovirala posebnim izložbenim nosačima koje su trgovci stavljali u prozore dućana. Još od svojih početaka, Ray-Ban je izrađivao različite vrste izložbenih nosača, u različitim oblicima i veličinama. Uz to, kako bi dodatno potaknuo prodaju, Ray-Ban je posebnu pozornost posvećivao i komunikaciji, objavljujući oglase u nekim od vodećih tjednika i časopisa, kao što su bili Saturday Evening Post i Ladies Home Journal.
1962
Ray-Ban je ponovno ispred svog vremena. Počinje proizvoditi naočale s iznimno otpornim lećama, čak 10 godina prije nego što će SAD donijeti regulativu obaveznog testiranja leći naočala na udarce.
1965
Godine 1965. lansirana su druga dva važna modela unutar linije Wayfarer: Olympian I i Olympian II.
1967
Na tržištu se pojavljuje slavni model Balorama.
1968
Lansira se Olympian I deluxe. Ray-Banove naočale i dalje dolaze u posebnim kutijama. Razvijaju se novi izložbeni stalci koji mogu nositi dvanaest, petnaest i više primjeraka, kao i izložbeni ormarići, stalci za pojedinačne modele, te satovi Ray-Ban.
Sedamdesete
U 1970-ima tržište sunčanih naočala postaje sofisticiranije nego prethodnih dekada. Tržišni segment se razvija u dva potpuno različita smjera: modne naočale i sportske naočale. Ray-Ban prati trendove nove dekade razvijajući više proizvoda i ističući se u više novih smjerova. U sportskoj domeni, tvrtka se koncentrira na naočale za skijanje i lansira kolekciju Ski & Sports s dva modela – Vagabond i Stateside – s dva tipa leća, reflektirajućom G-31 i standardnom G-15. Te su se naočale prodavale s posebnim kutijama kako bi se naglasio imidž kvalitete koji je pratio proizvod. Drugi novi tip naočala lansiranih tijekom 1970-ih bile su naočale za planinarenje, dizajnirane za penjače kojima je bila potrebna dobra zaštita od sunca i vjetra. Te su naočale imale reflektirajuće leće koje su štitile oči od odbljeska svjetla sa snijega te kožnu zaštitu sa strana koja je također štitila od sunca. Stabilnost je bila zajamčena zaobljenim najlonskim ručkicama koje su mogle pratiti oblik uha. Osim toga, na ručkicama se nalazila i posebna trakica kako se naočale ne bi slučajno izgubile. Iste su se leće koristile u kombinaciji sa standardnim okvirima koji su već bili u prodaji. U 1970-ima Ray-Ban počinje proizvoditi i dioptrijske naočale, s istim oblicima okvira kao u ponudi sunčanih naočala. To je bio uvod u lansiranje modela Ray-Ban Large Metal – dioptrijskog okvira dostupnog u pet boja.Moda je utjecala i na maloprodajne kataloge za potrošače, koji se u sedamdesetma tiskaju s više boja te donose tipična američka lica i sofisticiranije fotografije. Oglašavanje je osnaženo kampanjama u popularnim tjednicima i časopisima kao što su The Saturday Evening Post, Glamour i Mademoiselle. Naravno, i u ovoj dekadi Ray-Ban nastavlja proizvoditi nove izložbene stalke kako bi potakao prodaju u optikama.
1970
Nijansi pod nazivom Arista koja se koristila kod brojnih metalnih okvira, pridružila se nova boja. S obzirom da posebno tretirani krom može izgledati kao intenzivna crna, dobivena je nova boja: Black Chrome. Predstavljena je i mala kolekcija naočala za igrače golfa s četiri modela koje je promovirao Arnold Palmer, najpoznatiji igrač golfa tih vremena.
1973
Kolekcija Classic Metals obogaćena je novim modelom, bio je to Large Metal II, šira verzija postojećeg modela Large Metal.
1974
Leće i njihova kvaliteta oduvijek su bili ključ uspjeha kroz povijest marke Ray-Ban, a ponuda leća se dodatno proširila 1974. kada su stvorene sive fotokromatske leće osjetljive na svjetlo. Za sportske potrebe razvijene su i leće Ambermatic. Radilo se o posebnim lećama koje su mogle mijenjati boju ovisno o svjetlosnim uvjetima, i tako naglasiti konture i oblike, čak i na snijegu. Kada je svjetlo izuzetno intenzivno, a temperature niske, Ambermatic potamni i tako blokira odsjaj. Kao i sve druge Ray-Banove leće, i one pružaju izvanrednu zaštitu od UV zračenja. Ray-Banov cilj bio je ponuditi skijašima, igračima tenisa i drugim sportašima mogućnost da uživaju u izvanrednoj vidljivosti u svim vremenskim uvjetima, uz isti tip naočala. Naočale s lećama Ambermatic prodavale su se u posebnim plastičnim kutijama s posebnim prepoznatljivim stilom i ponudom boja.1979
U 1979. lansirana je nova kolekcija sa sedam ženskih modela: Ray-Ban Naturals.
Osamdesete
Uspjeh marke Ray-Ban se nastavlja, zahvaljujući proširenju linije i pozornosti koju im pridaju mediji i kinematografija. Ovo su godine kada svi gledaju Blues Brother’s, Risky Business i kasnije Top Gun. Osamdesete se pamte i po lansiranju kolekcije Wings, prvih tzv. “maski” u povijesti sunčanih naočala.
1999
Luxottica Group kupuje tvrtku Bausch & Lomb, u okviru koje se nalaze marke Ray-Ban, Arnette, Killer-Loop Eyewear i REVO.
2003
Luxottica Group lansira dvije nove kolekcije Ray-Ban: Ray-Ban Optical i Ray-Ban Junior. Kolekcija dioptrijskih okvira Ray-Ban Optical od svog lansiranja 2003. stalno doživljava pozitivne reakcije, pa je brzo ostvarila izniman prodajni uspjeh diljem svijeta. Svi modeli te kolekcije rezultat su pomnog originalnog promišljanja koje uspijeva pretočiti najbolje iz najnovijih trendova u suvremenu liniju naočala koje pak utjelovljuju jedinstven Ray-Banov lifestyle: stil koji možete vidjeti na licima milijuna diljem svijeta.Iste godine Luxottica Group predstavlja prvu kolekciju sunčanih naočala namijenjenu isključivo djeci u dobi od 8 do 12 godina. Modeli Ray-Ban Junior oblikovani su sa ciljem ispunjavanja potreba mlađe publike, donoseći funkcionalnost, udobnost i dobro pristajanje, kao i maksimalnu zaštitu očiju. Inovativan suvremeni dizajn karakteriziraju materijali i boje te oblici samih okvira.
Legendarni svjetski lider, marka Ray-Ban, sinonim je jedinstvenog stila koji se ističe svojim dizajnom, kvalitetom, funkcionalnim karakteristikama i pouzdanošću, a Luxotica je sve te posebne značajke ugradila i u kolekciju Ray-Ban Junior.
2004
Ray-Ban ulazi u Formulu 1 kao timski partner ekipe Lucky Strike B A R Honda.
2005
Na temelju iznimnog uspjeha kolekcije sunčanih naočala za djecu Ray-Ban Junior, lansirane 2003, Ray-Ban s početkom 2005. proširuje svoju ponudu. Ona sada uključuje i dioptrijske modele Ray-Ban Junior, čime se zaokružuje linija proizvoda Ray-Ban. Ti su modeli oblikovani u skladu s potrebama mlađe publike koja nosi naočale, donoseći im funkcionalnost, udobnost i dobro pristajanje, kao i maksimalnu zaštitu očiju. Inovativan suvremeni dizajn prepoznatljiv je po materijalima i bojama koje su korištene u oblikovanju samih okvira. Dioptrijska kolekcija Junior u potpunosti je izrađena od titana, hipoalergenskog metala, koji je otporan na hrđu i iznimno lagan a istodobno jako čvrst.
Svi modeli ove kolekcije imaju i slavni Ray-Banov potpis, ili otisnut ili u gravuri.
2006
Za novu kolekciju proljeće-ljeto 2007, Ray-Ban je iznova osmislio svoj originalni model Wayfarer, i to u svakom pogledu: od materijala do posvećenosti svakom stilskom detalju, dimenzijama profila, strukturi kruga, proporcijama ručkica i zgloba, geometriji leća i prepoznatljivom Ray-Banovom potpisu u metalu na ručkama te u finom tisku na leći. Sofisticiranost estetskih detalja i iznimno kvalitetni materijali čine nove wayfarerice autentičnom reprodukcijom originala, sve do najmanjeg detalja, i posebnim podsjetnikom na model koji je postao ikona antikonformističkog rokerskog duha od svog pojavljivanja na tržištu godine 1952.2007
Ray-Ban predstavlja novu strategiju i globalni komunikacijski plan: NEVER HIDE (nema skrivanja). Ciljajući na osvježenje i veću privlačnost marke posebno za mlađe skupine, Ray-Ban predstavlja snažan plan komunikacije i iznimno inovativan medijski plan.
NEVER HIDE je slogan kampanje koja učinkovito predstavlja jezgru marke – sunčane naočale koje osobu koja ih nosi dovode u centar pažnje, koje nadilaze trendove i vrijeme, te koje ostavljaju drukčiji dojam ovisno o osobi koja ih nosi.
2008
Ray-Ban predstavlja RAY-BAN REMASTERS: komunikacijski program kojim se osnažuje Ray-Banova čvrsta veza s glazbom i njegovo pozicioniranje kao globalne legendarne marke. U sklopu tog programa Ray-Ban je sklopio partnerstvo s osam međunarodnih glazbenika koji su snimili svoju obradu neke od pjesama iz pedesetih i šezdesetih ekskluzivno za Ray-Ban i onda ih izveli te skladbe tijekom 3 velika eventa koji su se održali u Sjevernoj Americi, Kini i Europi.Taj je program na poseban način povezan s modelom Clubmaster, koji je službeno predstavljen još 1986. te je do današnih dana ostao jedna od najpopularnijih ikona Ray-Banove kolekcije inspirirane pedesetima i šezdesetima.
2010
U svibnju 2010. Ray-Ban Aviator je uz pomoć najutjecajnijih imena iz glazbenog svijeta, i onih iz prošlosti i onih iz sadašnjosti, odao priznanje jednom od najposebnijih modnih dodataka svih vremena.Zajedno s modelom Classic, Ray-Ban je predstavio još šest uzbudljivih reinterpretacije svojih svevremenskih avijatorica – Ray-Ban Aviator Titanium, Ray-Ban Aviator Craft, Ray-Ban Aviator Metal Glide, Ray-Ban Aviator Ultra Gold, Ray-Ban Aviator Road Spirit i Ray-Ban Aviator Tech.
Ray-Ban Aviator oduvijek je bio u samom središtu marke Ray-Ban, do te mjere da se i sam model ponekad nazivao “rej-banke”, a od 2010. ima svoju vlastitu liniju modela.
2011
Ray-Ban pokreće novi glazbeni kreativni projekt, RAY-BAN RAW SOUNDS, u suradnji s priznatim umjetnikom, legendarnim gitaristom The Smithsa. Naime, Johnny Marr je razvio pet različitih elemenata na temelju kojih su bendovi u usponu trebali osmisliti svoje skladbe i poslati neobrađene snimke. Ovaj projekt slavi glazbu i dodatno osnažuje vezu između Ray-Bana i glazbenog svijeta koja je nastajala i razvijala se godinama. A za glazbenike je, osim modela koje će nositi tijekom nastupa, osmišljen i poseban novi model.Ustvari, Johnny Marr je odabrao RB 3493 004/62 s bakrenim okvirom i svjetloplavim lećama kao svoj omiljeni model unutar kolekcije Ray-Ban Icons. Model je obogaćen posebnim detaljima kao što je ime ograničene linije koje je ugravirano na unutarnjem dijelu ručkica. Osim toga njegove ručkice na krajevima imaju rukopisom ispisano “Johnny”. Rođena je nova ikona: JOHNNY MARR’S LIMITED EDITION.
Dostupna u 1500 primjeraka s numeracijom na ručkici, kolekcija JOHNNY MARR’S LIMITED EDITION krenula je u ekskluzivnu distribuciju od studenog u prvom Ray-Banovom dućanu u Covent Gardenu (u London), da bi tijekom zime stigla u SAD- u ILORI, a potom i u Lenscrafters u Hong Kongu, Šangaju i Pekingu. Naravno, bit će dostupna i u Ray-Banovoj online trgovini.
Za više informacija o marci Ray-Ban posjetite www.ray-ban.com